Що цікаво вивчати і що реально вивчається в школах

В школі я завжди вважав, що вчитися – взагалі нецікаво.

Що все навчання – занудна робота. І думок про те, що навчання може бути в задоволення – взагалі не виникало. І не виникало таких думок досить довго – справді довго – всі роки формального навчання – тобто – до кінця університету. Тобто – лише по закінченню всіх освітніх закладів, зьявились перші відчуття, що чомусь вчитися може бути цікаво та приємно. Не дуже багато це говорить на користь сучасної системи освіти…


А вперше цікавість та задоволення від навчання з’явились, коли мене запросили займатися сальсою (латиноамериканський соціальний танок). Перш за все – мене купили – сказали, як там буде класно. Друге – мені сподобалось: музика, багато спілкування, тактильних відчуттів, класна атмосфера та нові рухи власним тілом, які можна робити. І – все – вже 5,5 років я в сальсі. І вчусь далі, опановую нові течії, плачу гроші, ніхто мене не примушує – тому що мені – цікаво і подобається. В школі такого предмету, де грала б музика, було б багато спілкування, в тому числі – тактильного, смішна, весела атмосфера – не було. Ось Вам і різниця. Можна мотати на вус шкільним вчителям.
Що далі? – Бізнес! Різноманітні бізнес-інструменти, їх взаємозвязок та вплив на реальні справи зацікавили мене починаючи із закінчення університету та до цих пір. І що ж було поштовхом? Києво-Могилянська бізнес-школа. Дорослі люди, що платили гроші, займалися після роботи, вирішували реальні проблеми – це було новим відкриттям для мене. Набір найрізномантніших методик, що допомагають в грі, що називається в бізнес – це було класно! Бізнес-школа дала справжній поштовх цьому, незважаючи на те, що моя спеціальність у ВУЗі- теж така сама – управління малим бізнесом. Але у ВУЗі нічого такого я не відчував. Ключові відмінності:  велика кількість спілкування в групах (на відмінну від вертикалі “лектор-слухачі” у ВУЗі, викладачі – практики своєї справи, і, що головне, чіткий зв’язок між набутими знаннями та вміннями та ситуацією в твоїй справі, твоєму бізнесі. Тобто, знання були актуальними та потрібними в реальному житті. А що ж було такого в школі, що було потрібним та вживаним в реальному житті? Що??? Шкода, що так багато часу пішло на цю формальну освіту, яка, мало того, що не дала майже нічого потрібного, так ще й постійно відбивала інтерес до подальшого навчання та ставила клеймо “навчання – це нудно та нецікаво”.
Потім – надвзичайно цікава була власна пізнавальна робота перед відкриттям демократичної школи: до сотні профільних книжок, так чи інакше пов’язаних з майбутньою школою – опрацьованих, а не просто прочитаних, сотні статей, аудіокнижки, освітні відео та десяток-другий фільмів, зв’язаних зі школою, спілкування з людьми і так далі. Я гадаю, що за час підготовки до Діксі-школи було опрацьована не менше книжок та матеріалів, ніж за 5 років – студентами педагогічного ВУЗу. І все – в задоволення, в радість, “с упоением”. Чому? Тому що вирішувалась конкретна задача – відкриття нової альтернативної школи, і знань – не було. І вони тянулись з усіх усюд. Була ціль і шукались можливості її досягнення. Плюс – робота велась у власному темпі та по власній доріжці: все робилося так, як було зручно саме мені, а не за фіксованим розкладом.
А вже в Діксі-школі: цікавість до шахмат, до вивчення німецької, гри на губній гармошці, подальший інтерес до коучінгу, ораторської майстерності і т.д.. І це все притому, що в звичайній школі я точно знав: “навчання = нудно”
Безперечно, адаптавувати всі власні висновки стосовно процесу навчання в демократичній школі та інших освітніх проектах – теж не проста задача, але – вона точно того варта. Над цим і працюємо :-) .

А що Вам цікаво вивчати? І чому?

Рубрика: Uncategorized | Оставить комментарий

Первый дневной лагерь в Парк-школе + Джерри Минц

Весь минулий тиждень у нас тривав денний табір. Такий самий ми будемо робити на літніх канікулах – протягом червня-липня.

Найголовніше враження: те, що для наших школярів – школа, для зовнішних людей – табір! Тобто – свято та відпочинок. Це – точно приємно.

Чим ми займалися: щодня, крім п’ятниці (погана погода) грали в фрізбі в обід та в настільні ігри після фрізбі. Зранку проводили різноманітні тренінги: тренінг управління часом від Ярослава Коваленка та тренінг креативності від Сергія Кухарука. Пару раз дивилися фільми на проекторі. Зовнішні школярі з задоволенням приєднувалися до наших шкільних занять, що проводилися індивідуально.

Ще по відчуттям – зовнішні люди додали динаміки процессу, пришвидшили його, змусили активізуватися й мастрів. У нас був чіткий план дій на кожну годину з 5 днів табору. Це – також добре. Спробуємо взяти дану практику та більш-менші чітко спланувати й наступний тиждень.

P.S. Ще на днях до нас заїждав Джеррі Мінц – керівник асоціації демократичних шкіл світу. Ми відмінно поспілкувалися пару годин, і зрозуміли для себе одну дуже важливу річ. В майбутньому році (або дещо раніше), ми вровадимо її до шкільної практики. З практики багатьох демократичних шкіл, на старті діяльності школи (перших пару років) не варто дозволяти старшим учням (підліткам) взагалі нічим не займатися – це надзвичайно розхолоджує, і вони можуть не встигнуть зібратися для роботи. В нас же наразі це дозволяється. З наступного року – змінимо ситуацію. А наразі – винесемо цю думку на загальні збори – можливо, щось вирішимо.

Рубрика: Альтернативное образование, Новости | Оставить комментарий

Школа-Парк: деятельность за полгода

Можно поделиться результатами 5 месяцев Парк-школы, которую мы выращиваем в Киеве.
1 (и главное). В чистом виде модель еще не реализуется – элементарно слишком мало людей – у нас в школе 12 человек, в т.ч. 5 – младших – до 7 лет. Поэтому, если называть вещи своими именами, то Школа-Парк в Киеве – это пока только демократическая школа (свободный выбор занятий детьми и совместное принятие решений), чем работающая модель Парка. Будет нас побольше – поделюсь новыми результатами. Таким образом, результаты школы на сегодня – это результаты работы только принципа свободного выбора занятий. Читать далее

Рубрика: Альтернативное образование, Новости | 4 комментария

Фактори формування сталих інтересів у дітей

З місяць тому, я приймав участь в першій конференції альтернативної освіти в рідному місті Нетішин Хмельницької області. На конференції, в основному, були представники монтесорі-педагогіки. Власне, з ними я і спілкувався. Конференція проходила в форматі open space (відкритий простір). Суть просто – заявляєш тему бесіди \ дискусії \ майстеркласу та вішаєш на дошку оголошень. Далі – ті, кого цікавлять твоя тема, записуються і одночасно проходить декілька круглих столів.

Тему, яку я заявив та ми групою розбирали була “Фактори пробудження сталого інтересу у дітей”. В процесі мозкового штурму та дискусії й численних інсайтів :-) , ми прийшли до наступних 7 факторів.

1. Показати можливості та не чіпати, коли дитина йде по шляху – не тянути  ще далі
2. Задоволення від процесу (має бути у дитини)
3. Дисципліна та допомога – взаємні зобовязання дорослого та дитини (без них будь-яке зачин спиниться на перших проблемах)
4. Мотивація – або ціль, або процес (ставити цілі перед цілеорієнтованими, або підтримувати задоволення від процесу у процесно-орієнтованих)
5. Підзарядка та пауза в разі затиків (зона росту та зона сили \ підзарядки Якова Хечта)
6. Тестовий період – щоб зрозуміти, моє чи не моє – декілька занять чи декілька годин
! 7. Куди можна рости – ВЗІРЕЦЬ – презентація можливостей

Додаткові нотатки:
1. Цікавість від інших – різноманіття можливостей – діти мають бачити, що відбувається та на якому рівні можна що робити
2. Має роль так само безоціночність та вільний вибір.

P.S. Що цікаво й мені сподобалось – під час роботи я (здається, вперше) використовував метод синектики (підвид пряма аналогія). Ми розбирали принципи й основи монтесорі-педагогіки, переносили це на проблему, що аналізується та знаходили відповіді на свої запитання. Кльово!

Рубрика: Uncategorized | Оставить комментарий

Школьное видео о финансовой грамотности

Буквально на самому початку дільності Парк-школи, на наступний день після того, як поїхали будівельники – 3 вересня, у нас проходили зйомки сюжету про фінансову грамотність у дітей. Парк-школярі та один майстер відповідали на запитання про гроші. Сюжет тривалістю 5 хвилин, який був знятий повністю у нас та з нашими 🙂

Рубрика: Новости | Метки: | Оставить комментарий
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »